perjantai 17. lokakuuta 2014

Omaksu ajatus yhdestä

Aikoinaan opintojen ohjauksen tunnilla yläasteella sanottiin, että opiskelemastaan ihminen muistaa lopulta vain 10% ja muun unohtaa. Niiltä tunneilta en muista kovinkaan paljon tuon tiedon ja minulle sopivan ammatin testituloksen (hovimestari :D) lisäksi, joten olen tainnut unohtaa yli yhdeksänkymmentä prosenttia. Näistä  Joshua Beckerin 10 neuvosta minulle jäi  ne luettuani erityisesti mieleen yksi kohta: "Embrace the idea of one", omaksu idea yhdestä. 

Tuolloin koin ajatuksen jostain syystä ankeuttavana ja ahdistavana. Ehkä tein liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden ideasta. Että olisi vain yhdet kengät, vain yksi takki jne. Se tuntui liian vaativalta, mahdottomalta. Mutta eihän Joshua niin sanonut. Luultavasti halusin tulkita ajatusta turhan kärkkäästi, koska koin sen itseäni uhkaavana.

Nyt vuotta myöhemmin ajatus yhdestä tuntuu erilaiselta. Helpolta, vapauttavalta, olennaiseen keskittymiseltä. Sitä voi käyttää luontevasti kaikessa elämässä. Keittiön kaappia siivotessa kysyin jatkuvasti itseltäni, että riittäisivätkö jatkossa yhdenlaiset makaronit tai niukempi valikoima teelaatuja. Tarvitsenko kolmea teräksistä kulhoa vai pärjäisinkö vain yhdellä? 

Kaikkea ei ole pakko omistaa edes yhtä. Minulla ei ole tällä hetkellä esimerkiksi uimapukua, farkkuja, vyötä eikä käsilaukkua. Mutta minulla on hymy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti